rr

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
موسسه آموزش عالی آزاد اندیشه سازان ( داداِستان)
نمود تخصص در حوزه حقوق یکی از اهداف عالیه ماست

آزمون وکالت , اخبار حقوقی

طرح مجدد مسئله نحوه انتخاب کانون برای داوطلبان آزمون وکالت در نشست آتی اسکودا

طرح مجدد مسئله نحوه انتخاب کانون برای داوطلبان آزمون وکالت در نشست آتی اسکودا

1399/03/03

صمد زاهدپاشا، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز از موافقت شورای اجرایی اسکودا با طرح مجدد مسئله نحوه انتخاب کانون برای داوطلبان آزمون وکالت در نشست آتی اسکودا خبر داد.
بر این اساس و درصورت تصویب در نشست خردادماه، انتخاب همه کانون‌هاى ٢۵ گانه از سوى داوطلبان در زمان ثبت نام به ترتیب علاقه و اولویت امکان‌پذیر می‌شود.

این پیشنهاد در نشست قبلی اسکودا در شیراز نیز مطرح شده بود اما مورد موافقت قرار نگرفت. بر اساس آنچه آقای زاهدپاشا گفته است، دلایل اصلی این مخالفت چنین بوده است: - نخست اینکه، رتبه هاى بالاتر در کانون هاى بزرگ و با جمعیّت بیشتر پذیرفته مى شوند و رتبه هاى پایین تر به کانون‌هاى جدیدالتاسیس و با جمعیّت کمتر روانه خواهند شد.
- دوّم اینکه، پذیرفته شدگانى که با انتخاب اولوّیت هاى بعدى در کانونى غیر از انتخاب اوّل پذیرفته مى شوند، رغبتى به ادامه وکالت در این کانون ها نداشته و همواره به فکر تغییر و جابجایى محل اشتغال خود خواهند بود.

با اینحال، در نشست روز پنجشنبه یک خرداد شورای اجرایی اسکودا مصوب شد که این موضوع در دستور کار اجلاس اسکودا که قرار است در اواخر خردادماه جارى (در صورت اجازه مقامات بهداشتى و ستاد مبارزه با کرونا) به میزبانى کانون اصفهان برگزار شود، قرار بگیرد

صمد زاهد پاشا با انتشار نامه زیر در صفحه اینستاگرامی خود این خبر را اعلام کردند:
تجديدنظر در روند پذيرش متقاضيان ورود به حرفه وكالت و امكان انتخاب همه كانون ها براى داوطلبان آزمون وكالت - ضرورتى اجتناب ناپذير

آزمون ورودى كارآموزى وكالت، يكى از مهمترين آزمون هاى كشور است كه سرنوشت شغلى داوطلب را رقم مى زند و از چنان ويژگى و امتيازى برخوردار است كه قبولى فرد با وجود شرايط قانونى در اين آزمون، موجب مى شود كه وى عملاً به عنوان كارآموز وارد حرفه وكالت شده و بعد از گذراندن دوره كارآموزى، به دريافت پروانه وكالت نائل شود.
به دليل اهميّت، ويژگى و امتياز منحصر به فرد آزمون وكالت، با اتّخاذ تدابير لازم براى ارتقاى سطح كيفى، هر ساله و بعد از تعيين تعداد كارآموزان هر كانون و با اعطاى نمايندگى از سوى كانون هاى وكلاى دادگسترى سراسر كشور به اتحاديه سراسرى كانون هاى وكلاى دادگسترى ايران ( اسكودا)، اين آزمون به صورت متمركز و كشورى از طريق اتحاديه و به وسيله سازمان سنجش و آموزش كشور و مطابق با استانداردهاى تعريف شده برگزار مى شود.
در سالهاى اخير با رفع تدريجى اشكالات موجود در برگزارى آزمون، استفاده از اساتيد صاحب نام جهت طرح سئوالات و اعلام منابع و مواد آزمون، نواقص برگزارى اين آزمون سرنوشت ساز، در حد قابل قبولى مرتفع گرديده است ليكن محدود نمودن داوطلبان و شركت كنندگان در اين رقابت علمى به تعيين و انتخاب تنها يك كانون از ٢٥ كانون و ارزيابى نمره علمى آنان فقط در كانون انتخابى، واجد ايراد و اشكال اساسى است كه علاوه بر تشويش خاطر و ترديد داوطلبان در انتخاب و ثبت نام در يك كانون، آنان را از تعيين اولويت و سنجش نمره اكتسابى در ديگر كانون ها محروم مى نمايد و اين امر سبب مى شود كه بسيارى از داوطلبان با اينكه از نظر علمى شرايط قبولى در يك يا چند كانون، غير از كانون انتخابى را دارند



جایزه ویژه حقوق دادن برتر

فرم عضویت در سامانه های اطلاعاتی رایگان داداِستان

وارد کردن فیلدهای ستاره دار اجباری است

CAPTCHA code