rr

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
موسسه آموزش عالی آزاد اندیشه سازان ( داداِستان)
نمود تخصص در حوزه حقوق یکی از اهداف عالیه ماست

آزمون وکالت , اخبار حقوقی

نشست خبری رئیس مرکز وکلا

نشست خبری رئیس مرکز وکلا

1398/11/17

نشست خبری رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در حاشیه بازدید از مصاحبه تخصصی شفاهی آزمون وکالت۹۸ مرکز وکلای قوه قضائیه در تهران: در آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه ۴١٨ نفر با مدرک دکترا ثبت نام کرده اند، ولی در میان قبول شدگان ٧٢ نفر دارای این مدرک هستند.



اهم نکات و مباحث مطرح شده به شرح زیر است.

حدود ۱۰۷ هزار نفر در آزمون وکالت سال ٩٨ ثبت نام کردند که این رقم یک رکوردشکنی محسوب می‌شود. حدود ۲۵۰۰ نفر در هنگام ثبت نام کارت پایان خدمت نداشتند.
برخی به ما اتهام زدند که با این اقدام می‌خواهیم کسب درآمد کنیم که البته با انتشار ریز هزینه‌های برگزاری آزمون متوجه خواهند شد که هزینه برگزاری تمام مراحل این آزمون به مراتب بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنند، لذا درآمد خیلی زیادی برای مرکز ندارد، هرچند مرکز خودکفاست و باید خود هزینه های خود را تامین کند. بارها گفته‌ام ما برخلاف برخی اظهارات یک ریال هم بودجه دولتی دریافت نمی‌کنیم.

در این آزمون ١۵ هزار و ٧٢٢ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد بودند که از این تعداد ٢ هزار و ۶٨٣ نفر در مرحله اول قبول شدند که این آمار نشان دهنده بالا بودن سطح علمی آزمون است.

از میان شرکت کنندگان در آزمون وکالت امسال، با احتساب سهمیه ایثارگران حدود ١٣ هزار نفر برای مصاحبه دعوت شدند که پیش بینی می شود از این تعداد حدود ١٠ هزار نفر به مصاحبه بیایند و تخمین زده می شود این که حدود نیمی از آنها یعنی پنج هزار نفر پذیرفته شوند و توزیع آنها در استانها باتوجه به پذیرش خواهد بود.

سیر تحولات مرکز بسیار بالا است و ما همزمان با برگزاری آزمون وکالت، انتخابات اعضای هیأت مدیره‌ها را هم برگزار کردیم؛ این انتخابات در ١٧ مرکز استان به طور همزمان برگزار شد.

فرآیند برگزاری انتخابات پروسه طولانی و نفس‌گیری است و برای اولین بار این انتخابات را به صورت کاملا الکترونیکی برگزار کردیم؛ برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی باعث شد تا میانگین مشارکت ما در کشور به بیش از ۷۶ درصد افزایش پیدا کند و ما در حال حاضر در مرحله اعتراضات هستیم که با پایان این پروسه در اسفندماه افراد نهایی را اعلام خواهیم کرد.

مرکز نمی‌تواند تنها پروانه صادر کند و بعد بگوید برای ما مهم نیست خدمات چگونه ارائه می‌شود و ما برای خود تکلیف قائل هستیم و در این راستا کمیسیونی را تشکیل دادیم که پروژه‌ای ۶ ماهه در ایرانخودرو و برخی بانک‌ها را ٢ ماهه با همکاری ۴۵۰۰ کارشناس رسمی انجام داد و مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که ما به دنبال مجموعه شما بودیم.

آخرین تفاهم‌نامه ما دوشنبه گذشته با وزارت کار بود که به زودی شاهد توزیع مناسب خدمات وکالتی و مشاوره‌ای در سراسر کشور خواهیم بود؛ مدنظر داریم با اعلام فراخوان به جامعه عظیم کارگری و کارفرمایی خدمات ارائه دهیم و خدمات ما نسبت به نرخ‌های رایج کشور متعادل‌تر خواهد بود. ما همزمان در حال مذاکره با نهاد‌های دیگری هستیم که همه در قالب یک پروژه کلان هستند و به زودی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

ما در پایان هر پروژه کار کارشناسان خود را ممیزی خواهیم کرد و کسانی که نمره بالا کسب کرده‌اند وارد پروژه بعدی می‌شوند و گروه دوم که ارزیابی قابل قبولی نداشته باشند باید در کلاس‌های ما شرکت کنند.

وعده داده بودیم تا  آزمون کارشناسان رسمی را در اسفندماه برگزار کنیم، اما از افرادی که خود را برای انتخابات اسفندماه آماده کرده بودند عذرخواهی می‌کنیم؛ قادر به برگزاری این آزمون نیستیم، چرا که سازمان سنجش و سایر نهادهای برگزار کننده آزمون‌های ملی توان برگزاری این آزمون را در زمان مشخص شده، نداشت.

تاریخ جدید اعلام شده برای برگزاری این آزمون ٩ خرداد سال ٩٩ و مهلت ثبت نام از ١ تا ١٠ اسفند ماه ۹۸ خواهد بود؛ تقریبا تمام رشته‌های دانشگاهی توانایی شرکت در آزمون امسال را خواهند داشت، لذا پیش‌بینی حضور گسترده را خواهیم داشت.

در رابطه با نحوه ثبت موسسات حقوقی، مرکز با استناد به دائمی بودن ماده ١٨٧ برنامه سوم توسعه، استراتژی جدیدی اعلام کرد و قضات دیوان عدالت اداری هم آن را پذیرفتند و روشن شد، ثبت موسسات حقوقی در خصوص غیر وکلا اگر بنا بود ممکن باشد در حوزه صلاحیت مرکز بود و مرکز هم چنین رویه‌ای نداشته لذا قانونا غیر از وکلا کسی امکان ثبت موسسه حقوقی را ندارد.

سامانه «قانون بان» که در ارتباط با کمیسیون حقوق عامه طراحی شده است در اسفند ماه رونمایی خواهد شد که در این سامانه تکالیفی که در قوانین برعهده بخش‌های مختلف حاکمیت گذاشته شده است، استخراج می شود و در مواردی که تکالیف حقوقی روی زمین مانده باشد برای همکاری اعلام آمادگی می‌کنیم.

روابط عمومی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه



جایزه ویژه حقوق دادن برتر

فرم عضویت در سامانه های اطلاعاتی رایگان داداِستان

وارد کردن فیلدهای ستاره دار اجباری است

CAPTCHA code