rr

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
موسسه آموزش عالی آزاد اندیشه سازان ( داداِستان)
نمود تخصص در حوزه حقوق یکی از اهداف عالیه ماست

آزمون وکالت , اخبار حقوقی

درآمد مشاغل قضاوت، وکالت و سردفتری در کشورهای مختلف

درآمد مشاغل قضاوت، وکالت و سردفتری در کشورهای مختلف

1400/03/18



درآمد مشاغل قضاوت، وکالت و سردفتری در کشورهای مختلف

1-قضاوت:

 

حقوق یک قاضی در ایران:

حقوق یک قاضی جوان در شروع به کار در ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ده میلیون تومان  و حقوق یک قاضی با تجربه با توجه به سنوات خدمتی، پایه، سمت و .... تا حدود بیست و پنج میلیون تومان تفاوت می کند. براساس شواهد موجود آنچه در مورد حقوق قاضی در ایران باید گفت این است که در مقایسه با کشورهای دیگری این مبلغ ناچیز می باشد.

میزان حقوق قضات ایرانی ۵۰ درصد پایین تر از متوسط جهانی است و بسیاری از قضات، حقوقی کمتر از انتظار دریافت می کنند. این مسأله خود سبب شده احتمال اشتباه قضات حین مواجه شدن با وسوسه های مالی افزایش یابد و زمینه فساد شود حال آنکه در فقه اسلامی به موضع حقوق و درآمد قاضی توجه ویژه ای شده است.

حقوق قاضی در امریکا :

همان طور که گفته شد حقوق قضات در ایران در مقایسه با دیگر کشورها به مراتب پایین است. به اعتقاد برخی از کارشناسان میزان پولی که قضات در ایران ماهیانه دریافت می کنند در مقایسه با درصد خطراتی که آنها را تهدید می کند ناچیز است. در ایران حقوق قضات و اساتید دانشگاه براساس قانون مدیریت خدمات کشوری به صورت یکسان محاسبه می گردد.

براساس آمار اعلام شده متوسط حقوق یک قاضی در امریکا در یک سال ۱۰۵ هزار دلار می باشد براساس آمار تازه اعلام شده حقوق سالانه یک قاضی در امریکا در سال ۲۰۱۰ در حدود ۱۲۰ هزار دلار بوده است.

حقوق قاضی درکانادا

میزان حقوق، مزایا و حقوق بازنشستگی قضات هر چهار سال یک بار توسط کمیسیون مستقل حقوق و مزایای قضات که اعضای آن توسط شورای فرمانداری منصوب میشوند، مورد بازبینی قرار میگیرد. این کمسیون، گزارش کار و نیز پیشنهادات خود را به وزیر دادگستری و مجلس ارائه مینماید. وزیر دادگستری موظف است طی یک فرجه ی شش ماهه از زمان وصول گزارش، در مورد آن تصمیم گیری کند.

طبق آمار سال 2016 ،دستمزد قضات عالي رتبه در كانادا حدودا 8 برابر درآمد سرانه اين كشور بوده است.

 

قضات باید منحصراً خود را وقف انجام وظایف حرفه ای خود نموده و مجاز نمیباشند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به هر گونه شغل یا حرفهای مربوط به خویش یا دیگری بپردازند. البته در جایی که قانون فدرال یا ایالتی مجاز بداند، قضات دادگستری میتوانند در قالب نماینده، داور، و یا میانجی خدمت نمایند. تحت چنین شرایطی، چنانچه شخص قاضی متحمل هزینه هایی نظیر هزینه سفر و غیره گردد نیز هیچ گونه پرداخت اضافی به وی صورت نمی گیرد.

 

 

مالیات:

به موجب قانون قضات، بخشی از حقوق سالانه و سایر مزایای یک قاضی به یک طرح یا صندوق بازنشستگی ثبت شده اختصاص مییابد و به مابقی آن، مالیات بر درآمد فدرال تعلق میگیرد. ممکن است میزان مالیات تعیین شده برای قضاتی که در سالهای اولیه ی قضاوت هستند، به این دلیل که افزایش درآمد آنها در نتیجه آموزشهای حرفه ای و نیز گذراندن دوره های تخصصی چشمگیرتر است، از حد معمول بیشتر باشد. هم چنین، قضات مستقل یا دستیاران قضات باید گزارش درآمدها، سودهای حاصله از شراکت، و درآمدهای به دست آمده از فروش داراییهای تحصیل شده از شغل قضاوت را هر ساله بر مبنای سال تقویمی و نه بر اساس سال مالی اعلام نمایند. همه این موارد، در کنار مقررات مربوط به مالیات سرمایه های کسب شده و نیز مالیاتهای معوقه، عواملی هستند که به بررسی دقیق نیاز دارند. برخی مزایا و کمک هزینه ها کمک هزینه های متنوعی برای هزینه هایی که قضات در حین انجام وظایف خود متقبل میگردند، به آنها پرداخت میشود. به جز کمک هزینه ی جابه جایی، سایر کمک هزینه ها شامل حال همسر و فرزندان قضات نمیگردد. کمک هزینهی جابه جایی بر طبق »قانون قضات«، کمک هزینه جابه جایی به آن دسته از قضات تعلق میگیرد که برای تصدی منصب قضاوت الزم است محل سکونت خویش را تغییر دهند و یا قضاتی که برای آنها حکم انتقال صادر میگردد. مهم ترین هزینه هایی که به عنوان کمک هزینهی جابه جایی قابل بازپرداخت میباشند عبارتند از: هزینه های سفر قاضی و اعضاء خانواده وی در حین انجام پروسه ی یافتن محل سکونت جدید و نقل مکان به آن؛ حمل و نقل و نگهداری اثاث منزل؛ هزینه های مربوط به فروش محل سکونت سابق؛ هزینه های مربوط به فسخ اجاره ی محل سکونت سابق؛ مابه التفاوت مبلغ رهن محل سکونت جدید چنانچه مبلغ آن از مبلغ رهن محل سکونت سابق بیشتر باشد؛ تحت شرایط خاص و برای یک بازه ی زمانی مشخص، بسته به زمان مورد نیاز جهت فروش محل سکونت سابق، وام کوتاه مدت به قاضی پرداخت میگردد؛ برای یک بازه ی زمانی مشخص تا زمانی که محل سکونت سابق قاضی به فروش نرسیده است، هزینه های ناشی از خالی ماندن ملک با کسر هر گونه اجاره ی دریافتی، به وی پرداخت خواهد شد.

وجوه پرداختی در صورت فوت قاضی: کمک هزینه ی فوری پرداختی به همسر:

چنانچه قاضی پیش از بازنشستگی فوت نماید، مبلغی معادل یک ششم حقوق سالانه ی وی  به همسر وی پرداخت میگردد. مستمری سالانه همسر: بر طبق »قانون قضات«، یک مستمری ساالنه معادل یک سوم حقوق قاضی، یا نیمی از مقرری سالانه ی قاضی که مقدار آن در قانون قضات تعیین گردیده است، پس از فوت قاضی به همسر وی پرداخت میگردد. در حالت دوم، ممکن است خود قاضی شرایطی را تعیین کرده باشد که بر مبنای آن، با کسر مبلغ بیشتری از مقرری ساالانه ی وی در زمان حیات، به هنگام فوت میزان مستمری ساالانه ی پرداختی به همسرش تا 60 الی 75 درصد افزایش یابد. این مستمری به کسی که پس از تصدی منصب قضا توسط قاضی به عقد وی درآمده باشد، تعلق نخواهد گرفت مگر این که شخص قاضی پیش از ازدواج، درخواست خود را مبنی بر کسر مبالغ فوق به منظور برقراری مستمری پس از فوتش ارائه نموده باشد.

 

 

2-وکالت

درآمد ماهیانه یک وکیل چقدر است؟

درآمد ماهیانه وکیل بسته به تعداد پرونده ای دارد که او در ماه دریافت می کند. هرچقدر بتواند پرونده بیشتری در ماه بگیرد قطعا درآمد ماهیانه بیشتری خواهد داشت. البته قطعا میزان دستمزد یک وکیل حرفه ای با یک فرد تازه کار بسیار متفاوت است، حتی اگر تعداد پرونده های فرد تازه کار خیلی بیشتر هم باشد.

 

میزان درآمد وکیل در ایران

وکلا صرفا برای مطالعه پرونده مطابق آیین نامه جدید می توانند بین پانصد هزار تومان تا پنج میلیون تومان دریافت نمایند

در عرف وکلا مبلغ حق الوکاله در دعاوی مالی تابعی از میزان خواسته موکل است و معمولا حدود ده درصد میزان خواسته است مثلا اگر موکل پرونده ملکی به ارزش ده میلیارد تومان داشته باشد ممکن است حق الوکاله این ملک یک میلیارد تومان معادل ده درصد قیمت خواسته باشد.

در آمد وکلا موفق بسته به تجربه، شهرت و توان فردی آنها متفاوت است و ممکن است از ماهی چند میلیون تومان تا چند صد میلیون تومان متغیر باشد.

 

درآمد وکیل ها در سایر کشور ها

در آمریکا -موقعیت شغلی: مشاور حقوقی میانگین حقوق سالانه: 185.000 دلار سال تجربه: ۱ـ۳ سال

در فرانسه -موقعیت شغلی: مشاور حقوقی میانگین حقوق سالانه: 55.344 دلار سال تجربه: ۱ـ۴ سال

در ایرلند- موقعیت شغلی: مشاور حقوقی میانگین حقوق سالانه: 66.400 دلار سال تجربه: ۱ـ۴ سال

در سنگاپور- موقعیت شغلی: مشاور حقوقی میانگین حقوق سالانه: 69.905 دلار سال تجربه: ۱ـ۴ سال

در لوکزامبورگ موقعیت شغلی: مشاور حقوقی میانگین حقوق سالانه: 81.844 دلار سال تجربه: ۱ـ۴ سال

در بلژیک موقعیت شغلی: مشاور حقوقی میانگین حقوق سالانه: 81.844 دلار سال تجربه: ۵ـ۷ سال

در ژاپن -موقعیت شغلی: مشاور حقوقی میانگین حقوق سالانه: 95.379 دلار سال تجربه: ۱ـ۳ سال

در بریتانیا موقعیت شغلی: مشاور حقوقی میانگین حقوق سالانه: 95.379 دلار سال تجربه: ۱ـ۳ سال

در هنگ کنگ-موقعیت شغلی: مشاور شخصی میانگین حقوق سالانه: 108.141 دلار سال تجربه: ۱ـ۳ سال

 

 

3-سردفتری

درآمد سردفتران با توجه به عواملی از جمله محل دفتر، میزان معاملات و متفاوت است. برخی از دفترخانه ها درآمدهای ناچیز و برخی درآمدهای کلان دارند.در چند سال قبل تعداد زیادی سردفتر جدید مجوز کار دریافت کرده اند تا این درآمدهای کلان به طور متعادل بین همه دفاتر اسناد رسمی تقسیم شود. اما این کار موثر نبود تا جایی که برخی دفاتر اسناد رسمی، آن هم دفترخانه‌های واقع در تهران و برخی از شهرها، اگر سهمیه انتقال اسناد دولتی به ایشان نرسد، رسماً باید محل کار خود را تعطیل کرده و به دنبال کار مناسب‌تری بگردند.به طور کلی در دوره های رونق خرید و فروش خانه، ویلا و کار بیشتر این افراد نیز از رونق خوبی برخوردار می باشد. برعکس در هنگام رکود، صاحبان عمده دفترخانه‌های اسناد رسمی کشور از آینده شغلی خود به شدت نگران هستند.

وجوهی که معمولا در دفاتر اسناد رسمی وصول می‌شود عبارتند از :

حق التحریر طبق تعرفه مقرر وزارت دادگستری.

حق الثبت به ماخذ ماده ۱۲۳ قانون اصلاحی قانون ثبت.

مالیات و حق تمبر برابر مقررات مالیاتی.

سایر وجوهی که طبق قوانین وصول آن به عهده دفترخانه محول است.

از هر میزان درآمدی که به دست می آید ۱۵ درصد حق دفتریار، ۱۰ درصد برای کانون سردفتران و دفتریاران است. همچنین علاوه بر حقوقی که باید به کارمندان داده شود معمولا ۱۵ درصد از حق التحریر بین کل کارمندان تقسیم می شود. هر دفتر هزینه های مختلفی از جمله هزینه اجاره، مالیات و حق بیمه کارکنان، تهیه کاغذ و لوازم التحریر و خرید تجهیزاتی مانند کامپیوتر دارد”.طبق اعلام رییس کانون سردفتران و دفتر یاران، بالاترین میزان صدور اسناد به استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان اختصاص دارد. در این استان‌ها در سال ۹۵ به ترتیب ۲۶۹۲ و ۲۲۶۲ سند به طور میانگین به ازای هر دفترخانه از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد صادر شده است.کمترین مقدار میانگین مربوط به استان‌های ایلام، لرستان به ترتیب با مقدار میانگین صدور ۱۴۴۳ و ۱۴۹۳ سند در ۱۲ ماهه از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد است. میانگین صدور سند الکترونیک ماهانه توسط هر دفتر اسناد رسمی در استان تهران نیز ۱۸۰۶ سند در سال است.در مجموع می توان گفت که درآمد شغل سردفتری اسناد رسمی رابطه مستقیم با میزان فعالیت دفترخانه ، ارتباطات و تعاملات ایجاد شده دولتی و غیر دولتی، محل استقرار دفترخانه و میزان رونق اقتصادی در جامعه دارد.بنابراین درآمد شغل سردفتری می تواند از درآمد بسیار ناچیز تا درآمدهای کلان و قابل توجه را دربر گیرد هرچند به طور میانگین درآمد سردفتر بالا ارزیابی می شود.

 

سردفتری در فرانسه

براي سردفتري در فرانسه بايد 8سال تحصيلات در فرانسه داشت، مدارك تحصيلي براي گرفتن ابلاغ كافي نيست و يك سردفتر بايد تمام معيارهاي لازم به ويژه اخلاق حرفه‌اي سردفتري را رعايت كند. يك سردفتر تنها مي‌تواند جايگزين سردفتر ديگري شود، يا در دفتر اسناد رسمي ديگري به عنوان شريك همكار و معاون با موافقت كانون سردفتران منطقه يا استان و موافقت شوراي عالي سردفتران و كسب نظر موافق وزارت دادگستري با رعايت معيارهاي اخلاق حرفه‌اي و شغلي، فعاليت كند.

تعداد سردفتران در فرانسه براساس نياز اقتصادي در هر منطقه تعيين مي‌شود

تعداد سردفتران در فرانسه براساس نياز اقتصادي در هر منطقه تعيين مي‌شود، هدف از تاسيس سردفتري آن است كه تمام شهروندان به سردفتري دسترسي داشته اما تعداد آنها معين و بر اساس نيازهاي كشور تامين مي‌شود. بازرساني تحت نظر و كنترل دادستان كل كشور دفاتر اسناد رسمي را جهت تامين امنيت حقوقي جامعه بازرسي مي‌كنند و اين سخت‌گيري به كار سردفتران دليل اهميت شغل آنها و دليل حمايت كامل دولت فرانسه از سردفتران است . سردفتران در فرانسه قدرت زيادي در نگارش تمام اسناد به ويژه اسناد غيرمنقول و انتشار آنها در اداره رهن را برعهده دارند و حتي اجاره‌نامه‌هاي بيش از 12 سال بين موجر و مستاجر الزاما بايد از طريق سردفتر تنظيم شود و مي‌توانند بعد از تنظيم در اداره رهن منتشر كنند. سردفتران علاوه بر صلاحيت انحصاري در مورد آگهي اموال ملكي، نگارش عقدنامه را برعهده دارند و صلاحيت انحصاري در مورد نگارش موارد مربوطه به هبه و وقف را دارند. سردفتران و وكلا در امور بازرگاني و قراردادها داراي صلاحيت مشترك هستند، تمام اسناد مربوط به اموال غيرمنقول بايد الزاما از سوي سردفتر انجام گيرد و سردفتران صلاحيت انحصاري در مورد فروش اموال غيرمنتقول، تقسيم اموال خانواده و صلاحيت مشتركي با وكلا در مورد امور بازرگاني دارند. تمام حقوق مربوط به خانواده جزء صلاحيت سردفتران است كه از سوي دولت اين قراردادها را انجام مي‌دهد و مسووليت اجرايي بودن آنها در مورد اشخاص ثالث را مي‌پذيرد.: مسايل در امور سرقفلي در فرانسه نبايد رسمي باشد و مي‌تواند از سند عادي انجام گيرد و اجاره‌نامه‌هاي زير 12 ساله، حق كسب پيشه، انتقال سهم شركه در شركت را مي‌توان در نزد سردفتر يا وكيل به صورت اختياري تنظيم كرد.

 

منابع:

https://rayantarh.com/blog/lawyers-income/

1. Office of the Commissioner for Federal Judicial Affairs Canada, (2016).” Federal Judicial AppointmentsConsiderations which Apply to an Application for Appointment 

. 2. Korcok, J. (2010). facts. Retrieved Dec 2016, from www.ehow.com.

3. Rowley, J. (2014, Jan). News. Retrieved Dec 2016, from www.bloomberg.com.

https://atlaspress.af4.

http://ensani.ir/file/download/article/1538912686-10152-1-5.pdf5.

6.http://donyayekar.ir/%D8%AF

[11:33, 08/06/2021] خانم مقیمی: متفاوت است، حتی اگر تعداد پرونده های فرد تازه کار خیلی بیشتر هم باشد.

 

 

میزان درآمد وکیل در ایران

وکلا صرفا برای مطالعه پرونده مطابق آیین نامه جدید می توانند بین پانصد هزار تومان تا پنج میلیون تومان دریافت نمایند.

در عرف وکلا مبلغ حق الوکاله در دعاوی مالی تابعی از میزان خواسته موکل است و معمولا حدود ده درصد میزان خواسته است مثلا اگر موکل پرونده ملکی به ارزش ده میلیارد تومان داشته باشد ممکن است حق الوکاله این ملک یک میلیارد تومان معادل ده درصد قیمت خواسته باشد.

در آمد وکلا موفق بسته به تجربه، شهرت و توان فردی آنها متفاوت است و ممکن است از ماهی چند میلیون تومان تا چند صد میلیون تومان متغیر باشد

درآمد وکیل ها در سایر کشور ها

در آمریکا -موقعیت شغلی: مشاور حقوقی میانگین حقوق سالانه: 185.000 دلار سال تجربه: ۱ـ۳ سال

در فرانسه -موقعیت شغلی: مشاور حقوقی میانگین حقوق سالانه: 55.344 دلار سال تجربه: ۱ـ۴ سال

در ایرلند- موقعیت شغلی: مشاور حقوقی میانگین حقوق سالانه: 66.400 دلار سال تجربه: ۱ـ۴ سال

در سنگاپور- موقعیت شغلی: مشاور حقوقی میانگین حقوق سالانه: 69.905 دلار سال تجربه: ۱ـ۴ سال

در لوکزامبورگ موقعیت شغلی: مشاور حقوقی میانگین حقوق سالانه: 81.844 دلار سال تجربه: ۱ـ۴ سال

در بلژیک موقعیت شغلی: مشاور حقوقی میانگین حقوق سالانه: 81.844 دلار سال تجربه: ۵ـ۷ سال

در ژاپن -موقعیت شغلی: مشاور حقوقی میانگین حقوق سالانه: 95.379 دلار سال تجربه: ۱ـ۳ سال

در بریتانیا موقعیت شغلی: مشاور حقوقی میانگین حقوق سالانه: 95.379 دلار سال تجربه: ۱ـ۳ سال

در هنگ کنگ-موقعیت شغلی: مشاور شخصی میانگین حقوق سالانه: 108.141 دلار سال تجربه: ۱ـ۳ سال

 

 

 

3-سردفتری

درآمد سردفتران با توجه به عواملی از جمله محل دفتر، میزان معاملات و متفاوت است. برخی از دفترخانه ها درآمدهای ناچیز و برخی درآمدهای کلان دارند.در چند سال قبل تعداد زیادی سردفتر جدید مجوز کار دریافت کرده اند تا این درآمدهای کلان به طور متعادل بین همه دفاتر اسناد رسمی تقسیم شود. اما این کار موثر نبود تا جایی که برخی دفاتر اسناد رسمی، آن هم دفترخانه‌های واقع در تهران و برخی از شهرها، اگر سهمیه انتقال اسناد دولتی به ایشان نرسد، رسماً باید محل کار خود را تعطیل کرده و به دنبال کار مناسب‌تری بگردند.به طور کلی در دوره های رونق خرید و فروش خانه، ویلا و کار بیشتر این افراد نیز از رونق خوبی برخوردار می باشد. برعکس در هنگام رکود، صاحبان عمده دفترخانه‌های اسناد رسمی کشور از آینده شغلی خود به شدت نگران هستند.

وجوهی که معمولا در دفاتر اسناد رسمی وصول می‌شود عبارتند از :

حق التحریر طبق تعرفه مقرر وزارت دادگستری.

حق الثبت به ماخذ ماده ۱۲۳ قانون اصلاحی قانون ثبت.

مالیات و حق تمبر برابر مقررات مالیاتی.

سایر وجوهی که طبق قوانین وصول آن به عهده دفترخانه محول است.

از هر میزان درآمدی که به دست می آید ۱۵ درصد حق دفتریار، ۱۰ درصد برای کانون سردفتران و دفتریاران است. همچنین علاوه بر حقوقی که باید به کارمندان داده شود معمولا ۱۵ درصد از حق التحریر بین کل کارمندان تقسیم می شود. هر دفتر هزینه های مختلفی از جمله هزینه اجاره، مالیات و حق بیمه کارکنان، تهیه کاغذ و لوازم التحریر و خرید تجهیزاتی مانند کامپیوتر دارد”.طبق اعلام رییس کانون سردفتران و دفتر یاران، بالاترین میزان صدور اسناد به استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان اختصاص دارد. در این استان‌ها در سال ۹۵ به ترتیب ۲۶۹۲ و ۲۲۶۲ سند به طور میانگین به ازای هر دفترخانه از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد صادر شده است.کمترین مقدار میانگین مربوط به استان‌های ایلام، لرستان به ترتیب با مقدار میانگین صدور ۱۴۴۳ و ۱۴۹۳ سند در ۱۲ ماهه از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد است. میانگین صدور سند الکترونیک ماهانه توسط هر دفتر اسناد رسمی در استان تهران نیز ۱۸۰۶ سند در سال است.در مجموع می توان گفت که درآمد شغل سردفتری اسناد رسمی رابطه مستقیم با میزان فعالیت دفترخانه ، ارتباطات و تعاملات ایجاد شده دولتی و غیر دولتی، محل استقرار دفترخانه و میزان رونق اقتصادی در جامعه دارد.بنابراین درآمد شغل سردفتری می تواند از درآمد بسیار ناچیز تا درآمدهای کلان و قابل توجه را دربر گیرد هرچند به طور میانگین درآمد سردفتر بالا ارزیابی می شود.

سردفتری در فرانسه :

براي سردفتري در فرانسه بايد 8سال تحصيلات در فرانسه داشت، مدارك تحصيلي براي گرفتن ابلاغ كافي نيست و يك سردفتر بايد تمام معيارهاي لازم به ويژه اخلاق حرفه‌اي سردفتري را رعايت كند. يك سردفتر تنها مي‌تواند جايگزين سردفتر ديگري شود، يا در دفتر اسناد رسمي ديگري به عنوان شريك همكار و معاون با موافقت كانون سردفتران منطقه يا استان و موافقت شوراي عالي سردفتران و كسب نظر موافق وزارت دادگستري با رعايت معيارهاي اخلاق حرفه‌اي و شغلي، فعاليت كند.

تعداد سردفتران در فرانسه براساس نياز اقتصادي در هر منطقه تعيين مي‌شود

تعداد سردفتران در فرانسه براساس نياز اقتصادي در هر منطقه تعيين مي‌شود، هدف از تاسيس سردفتري آن است كه تمام شهروندان به سردفتري دسترسي داشته اما تعداد آنها معين و بر اساس نيازهاي كشور تامين مي‌شود. بازرساني تحت نظر و كنترل دادستان كل كشور دفاتر اسناد رسمي را جهت تامين امنيت حقوقي جامعه بازرسي مي‌كنند و اين سخت‌گيري به كار سردفتران دليل اهميت شغل آنها و دليل حمايت كامل دولت فرانسه از سردفتران است . سردفتران در فرانسه قدرت زيادي در نگارش تمام اسناد به ويژه اسناد غيرمنقول و انتشار آنها در اداره رهن را برعهده دارند و حتي اجاره‌نامه‌هاي بيش از 12 سال بين موجر و مستاجر الزاما بايد از طريق سردفتر تنظيم شود و مي‌توانند بعد از تنظيم در اداره رهن منتشر كنند. سردفتران علاوه بر صلاحيت انحصاري در مورد آگهي اموال ملكي، نگارش عقدنامه را برعهده دارند و صلاحيت انحصاري در مورد نگارش موارد مربوطه به هبه و وقف را دارند. سردفتران و وكلا در امور بازرگاني و قراردادها داراي صلاحيت مشترك هستند، تمام اسناد مربوط به اموال غيرمنقول بايد الزاما از سوي سردفتر انجام گيرد و سردفتران صلاحيت انحصاري در مورد فروش اموال غيرمنتقول، تقسيم اموال خانواده و صلاحيت مشتركي با وكلا در مورد امور بازرگاني دارند. تمام حقوق مربوط به خانواده جزء صلاحيت سردفتران است كه از سوي دولت اين قراردادها را انجام مي‌دهد و مسووليت اجرايي بودن آنها در مورد اشخاص ثالث را مي‌پذيرد.: مسايل در امور سرقفلي در فرانسه نبايد رسمي باشد و مي‌تواند از سند عادي انجام گيرد و اجاره‌نامه‌هاي زير 12 ساله، حق كسب پيشه، انتقال سهم شركه در شركت را مي‌توان در نزد سردفتر يا وكيل به صورت اختياري تنظيم كرد.

 

منابع:

https://rayantarh.com/blog/lawyers-income/

1. Office of the Commissioner for Federal Judicial Affairs Canada, (2016).” Federal Judicial AppointmentsConsiderations which Apply to an Application for Appointment 

. 2. Korcok, J. (2010). facts. Retrieved Dec 2016, from www.ehow.com.

3. Rowley, J. (2014, Jan). News. Retrieved Dec 2016, from www.bloomberg.com.

https://atlaspress.af4.

http://ensani.ir/file/download/article/1538912686-10152-1-5.pdf5.

6.http://donyayekar.ir/%D8%AF



جایزه ویژه حقوق دادن برتر

فرم عضویت در سامانه های اطلاعاتی رایگان داداِستان

وارد کردن فیلدهای ستاره دار اجباری است

CAPTCHA code