rr

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
موسسه آموزش عالی آزاد اندیشه سازان ( داداِستان)
نمود تخصص در حوزه حقوق یکی از اهداف عالیه ماست

آزمون وکالت , اخبار حقوقی

وعده های دروغ انتخاباتی، جرم نیست!!

وعده های دروغ انتخاباتی، جرم نیست!!

1400/03/25

در این نوشتار سه قسم کلاهبرداری توصیف و در انتها یک پیشنهاد مطرح می گردد:


۱.کلاهبرداری ساده: به موجب ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین، ارتشا اختلاس و کلاهبرداری هر فردی با توسل به تقلب مال دیگری را ببرد کلاهبردار بوده است و به ۱ تا ۷ سال حبس و جزای نقدی و رد مال محکوم می گردد.


۲.کلاهبرداری رایانه ای: به موجب ماده ۷۴۱ قانون مجازات اسلامی هر کس با استفاده غیر مجاز از سامانه های رایانه ای مال، امتیاز مالی، خدمت یا منفعت برای خود یا دیگری تحصیل کند به حبس از ۱ تا ۵ سال و رد مال و جزای نقدی محکوم می گردد.

۳.کلاهبرداری انتخاباتی: اگر نامزدی در انتخاباتی وعده های دروغ و غیرقابل اجرا بدهد و به واسطه این وعده های کذب که از منظر کارشناسان غیرممکن بوده و حتی خود نامزد هم علم به دروغ بودن آنها دارد، آرا و اعتماد هزاران و میلیون انسان را ببرد شایسته است عمل را نوعی کلاهبرداری انتخاباتی دانست.
متاسفانه در قوانین جزایی فعلی، طرح وعده های دروغین در انتخابات جرم انگاری نشده و مجازاتی ندارد، البته انتشار آمارها و یا اسناد دروغ حسب مورد می تواند جرم باشد.


پیشنهاد: ضروری است قانونگذار طرح وعده های دروغ و غیرممکن، توسط نامزدهای انتخاباتی را جرم انگاری نموده و کیفر متناسب وضع نماید تا همواره اعتماد عمومی در انتخابات، مصون از تضعیف باشد.


قاضی نامه هشتم به تحریر استاد قاضی زاده



جایزه ویژه حقوق دادن برتر

فرم عضویت در سامانه های اطلاعاتی رایگان داداِستان

وارد کردن فیلدهای ستاره دار اجباری است

CAPTCHA code