rr

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
موسسه آموزش عالی آزاد اندیشه سازان ( داداِستان)
نمود تخصص در حوزه حقوق یکی از اهداف عالیه ماست

آزمون وکالت , اخبار حقوقی

جزییات فراخوان جذب متقاضیان داوری و میانجی‌گری قوه قضاییه سال ۱۴۰۰

جزییات فراخوان جذب متقاضیان داوری و میانجی‌گری قوه قضاییه سال ۱۴۰۰

1400/08/18


معاون قضائی مرکز توسعه حل اختلاف از انتشار فراخوان این مرکز برای جذب متقاضیان داوری و میانجیگری کیفری خبر داد و گفت متقاضیان برای ثبت نام ۱۰ روز فرصت دارند و آزمون روز ۲۶ آذر ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

 ابوالفضل محبی ظهر امروز سه‌شنبه ۱۸ آبان در نشست خبری با رسانه‌ها با اعلام این موضوع گفت: امروز فراخوان جذب همکاری برای داوری و میانجی‌گری آزمونی و غیر آزمونی آغاز می‌شود و همه کسانی که مشمول این قاعده هستند، در بخش‌ها و رشته‌های اعلامی، می‌توانند مراجعه و ثبت‌نام کنند تا با اعتباربخشی، حمایت‌ها و نظارت‌های مرکز توسعه حل اختلاف اختلافات مردم را داوری و میانجی‌گری کنند. هدف ما این نیست که آمار پرونده‌های دادگستری کمتر شود بلکه آرامش جامعه بیشتر و ارائه خدمات سریع‌تر و ارزان‌تر به مردم مد نظر این توسعه داوری و میانجی‌گری است و البته اثر وضعی و مشخص آن خلوت‌تر شدن دادگاه‌هاست.

وی درباره افرادی که صلاحیت ثبت‌نام در روند آزمونی و غیرآزمونی داوری و میانجی‌گری را دارند، با تأکید بر اینکه فراخوان ما جذب همکاری است و در آن استخدام وجود ندارد، گفت: ما یک حوزه داوری و یک حوزه میانجی‌گری داریم که هر کدام جذب آزمونی و غیرآزمونی دارند. موارد آزمونی در دفترچه ثبت‌نام مشخص است. الان در حوزه داوری، داوری عمومی و داوری تخصصی خانواده داریم.

محبی افزود: در حوزه عمومی کسانی که رشته‌های حقوق، فقه و حقوق، الهیات و حقوق و معادل حوزوی آن را در مقطع لیسانس و بالاتر دانشگاهی و سطح دوی حوزوی را خوانده‌اند، می‌توانند در آزمون شرکت کنند. در داوری تخصصی هم رشته‌های حقوقی ذکر شده و نیز گرایش‌های روانشناسی، مطالعات خانواده، علوم اجتماعی و علوم تربیتی هم می‌توانند شرکت کنند، با این توضیح که داورهایی که روانشناسی خوانده‌اند فقط می‌توانند در هیئت‌های داوری رأی دهند.

معاون قضائی مرکز توسعه حل اختلاف با بیان این توضیح که حوزه داوری مربوط به حقوق عمومی و حقوق خصوصی است و میانجی‌گری در حوزه جرم کیفری صورت می‌پذیرد، گفت: در میانجی‌گری هم رشته‌های حقوقی و روانشناسی را داریم و تقریباً مشابه داوری است. البته میانجی‌گری تخصصی نداریم و مثل حوزه داوری که تخصصی خواهد شد، برنامه‌ای برای آن نیست.

وی تأکید کرد: آزمون برای کشف نیروهای جوان و نخبه برگزار می‌شود. در عین حال درصدی از جذب هم راجع به کسانی است که سوابق حرفه‌ای مرتبط دارند. مانند هیئت علمی دانشگاه‌ها در رشته هایی که عنوان شد، وکلای دادگستری، قضات بازنشسته، برخی اعضای شوراها و دبیران شوراهای حل اختلاف و نیز، در حوزه‌های تخصصی میانجی‌گری و داوری خانواده کسانی که کلینیک‌های روانشناسی دارند. همچنین مؤسسات داوری خصوصی که اولاً در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده باشند و ثانیاً گواهی فعالیت مؤثر از معاونت توسعه شورای حل اختلاف در استان‌ها ارائه دهند هم بدون آزمون پروانه داوری دریافت خواهند کرد.

وی با گفتن اینکه این آزمون برای اعطای گواهی و پروانه مؤسسه نیست بلکه اعطای پروانه داوری و میانجی‌گری است، گفت: برنامه و هدف ما این است که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در هر استان، ۲۱ داور (۷ داور حقوق عمومی و ۷ داور حقوق خصوصی) و ۷ نفر میانجیگر داشته باشیم.

وی در باره کسانی که ممنوعیت ثبت‌نام برای داوری و میانجی‌گری دارند، گفت: ثبت‌نام قضات دادگستری و کارمندان دادگستری برای داوری ممنوع است؛ همچنین در حوزه میانجی‌گری هم قضات دادگستری و کارمندان شاغل در قوه قضائیه و نیروهای نظامی و انتظامی و نیروهای اطلاعاتی تا زمانی که در شغل خود باقی مانده‌اند، نمی‌توانند ثبت‌نام کنند.

محبی در پایان با یادآوری اینکه ثبت‌نام دارندگان مدرک دکتری از دانشگاه‌ها و نیز رتبه‌های یک تا سوم فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های معتبر کشور نیز بدون آزمون انجام می‌شود، گفت: متقاضیان می‌توانند از امروز و به مدت ۱۰ روز با مراجعه به سایت جهاد دانشگاهی به نشانی اینترنتی www.hrtc.ir  روند ثبت‌نام خود را انجام دهند.

همچنین نخستین آزمون داوری و میانجی‌گری  ۲۶ آذرماه به صورت جداگانه برگزار می‌شود و اشخاص فقط در یک رشته می‌توانند ثبت‌نام کنند.

شرایط عمومی داوطلبان دریافت پروانه داوری و میانجی‌گری

۱. داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
۲ .اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
۳ .التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت فقیه و عدم وابستگی تشکیلاتی به احزاب، سازمانها و گروه‌های غیرقانونی یا هواداری از آنها؛
۴ .داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام کار.
۵ .حسن شهرت، اخلاق و امانتداری.
۶ .عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر و روانگردان
۷ .نداشتن سابقه محکومیت موثر کیفری
۸ .داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم(برای آقایان)

تبصره ۱: با توجه به محدودیت قانونی مقرر در ماده ۴۷۰ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، امکان ثبت نام کارکنان شاغل در قوه قضاییه (اعم از قضایی و اداری)، جهت دریافت پروانه داوری وجود ندارد.

تبصره ۲: با توجه به محدودیت قانونی مقرر در تبصره ماده ۱۱ آیین‌نامه میانجیگری مصوب ۱۳۹۵ هیات وزیران، امکان ثبت نام ضابطان دادگستری (اعم از عام و خاص) و کارکنان شاغل در قوه قضاییه (اعم از قضایی و اداری) جهت دریافت پروانه میانجیگری وجود ندارد.

داوطلبان دقت نمایند، با توجه به متفاوت بودن روند ثبت‌نام دو بخش «با آزمون» و «بدون آزمون»، توکن خریداری شده در هر بخش، فقط جهت ثبت‌نام در همان بخش مورد استفاده خواهد بود.


دریافت دفترچه راهنمای ثبت نام دریافت مجوز میانجی‌گری و داوری

لینک ثبت‌نام در بخش «با آزمون»

لینک ثبت‌نام در بخش «بدون آزمون»




جایزه ویژه حقوق دادن برتر

فرم عضویت در سامانه های اطلاعاتی رایگان داداِستان

وارد کردن فیلدهای ستاره دار اجباری است

CAPTCHA code