rr

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
موسسه آموزش عالی آزاد اندیشه سازان ( داداِستان)
نمود تخصص در حوزه حقوق یکی از اهداف عالیه ماست

آزمون وکالت , اخبار حقوقی

رای وحدت‌ رویه شماره ۸۱۸ هیات‌ عمومی دیوان ‌عالی ‌کشور

رای وحدت‌ رویه شماره ۸۱۸ هیات‌ عمومی دیوان ‌عالی ‌کشور

1400/11/18


رأي وحدت رویۀ هیأت عمومی دیوان عالی کشور 

 با توجه به تبصره 1 ماده 215 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و تبصره 2 ماده 148 قانون آیین دادرسـی کیفري مصوب 1392 با اصلاحات و الحاقات بعدي،اعتراض شخص ثالث متضرر از رأي دادگاه کیفـري راجـع بـه اشیاء و اموال مذکور در این مواد، قابل رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر استان است، بنابراین در مواردي که شـخص ثالث بعد از مرحله تجدیدنظر نسبت به آن قسمت از رأي کیفري دادگاه تجدیدنظر اسـتان کـه راجـع بـه رد مـال است، اعتراض کرده است، با عنایت به ملاك مواد یادشده و مقررات مربوط در قانون آیـین دادرسـی دادگـاه هـاي عمومی و انقلاب در امور مدنی، از جمله مواد 417 ،418 ،420 و 425 آن، دادگـاه تجدیـدنظر صـادر کننده رأي بـا رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی، باید به این اعتراض رسیدگی کند. بنا به مراتب، رأي شعبه بیسـت و سـوم دادگاه تجدیدنظر استان تهران تا حدي که با این نظر انطباق دارد، به اکثریت قاطع آراء صحیح و قانونی تشخیص داده میشود. این رأي طبق ماده 471 قانون آیین دادرسی کیفري مصوب 1392 با اصلاحات و الحاقات بعـدي، در موارد مشابه براي شعب دیوان عالی کشور، دادگاهها و سایر مراجع، اعم از قضایی و غیر آن لازم الاتباع است. 
 
هیأت عمومی دیوان عالی کشور 


ماده_۲۱۵ قانون مجازات اسلامى

تبصره ۱ : متضرر از قرار بازپرس يا دادستان يا قرار يا حكم دادگاه مى‌تواند از تصميم آنان راجع به اشياء و اموال مذكور در اين ماده شكايت كند و طبق مقررات در دادگاه‌هاى جزايى شكايت خود را تعقيب و درخواست تجديدنظر نمايد هرچند قرار يا حكم دادگاه نسبت به امر جزايى قابل شكايت نباشد.


ماده_۱۴۸ قانون آيين دادرسى كيفری

تبصره ۲ : متضرر از تصميم بازپرس يا دادگاه در مورد اشياء و اموال موضوع اين ماده، مى تواند طبق مقررات اعتراض كند، هر چند قرار بازپرس يا حكم دادگاه نسبت به امر كيفرى قابل اعتراض نباشد. در اين مورد، مرجع رسيدگى به اعتراض نسبت به تصميم بازپرس، دادگاه و نسبت به تصميم دادگاه، دادگاه تجديدنظر استان است.


ماده_۴۱۷ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی: 

اگر درخصوص دعوایی، رأیی صادره شود که به‌حقوق شخص ثالث خللی وارد آورد و آن شخص یا نماینده او در دادرسی که منتهی به‌رأی شده است به‌عنوان اصحاب دعوا دخالت نداشته باشد، می‌تواند نسبت به آن رأی اعتراض نماید.

ماده_۴۱۸ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب:

 درمورد ماده قبل، شخص ثالث حق دارد به‌هرگونه رأی صادره از دادگاههای عمومی، انقلاب و تجدیدنظراعتراض نماید و نسبت به‌حکم داور نیز کسانی که خود یا نماینده آنان در تعیین داور شرکت نداشته‌اند می‌توانند به‌عنوان شخص ثالث اعتراض کنند.

ماده_۴۲۰ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب:
 اعتراض اصلی باید به‌موجب دادخواست و به طرفیت محکوم‌له و محکوم‌علیه رأی مورد اعتراض باشد. این دادخواست به‌دادگاهی‌تقدیم می‌شود که رأی قطعی معترض‌عنه را صادر کرده است. ترتیب دادرسی مانند دادرسی نخستین خواهد بود.


ماده_۴۲۵ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب:

 چنانچه دادگاه پس از رسیدگی، اعتراض ثالث را وارد تشخیص دهد، آن قسمت از حکم را که مورد اعتراض قرار گرفته نقض می‌نماید و‌اگر مفاد حکم غیرقابل تفکیک باشد، تمام آن الغاء خواهد شد.



جایزه ویژه حقوق دادن برتر

فرم عضویت در سامانه های اطلاعاتی رایگان داداِستان

وارد کردن فیلدهای ستاره دار اجباری است

CAPTCHA code