rr

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
موسسه آموزش عالی آزاد اندیشه سازان ( داداِستان)
نمود تخصص در حوزه حقوق یکی از اهداف عالیه ماست

آزمون وکالت , اخبار حقوقی

سرانجام طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار در شورای نگهبان تایید شد

سرانجام طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار در شورای نگهبان تایید شد

1401/02/04

شورای نگهبان نظر خود را در مورد طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار که با اصلاحاتی در جلسه مورخ دهم بهمن ماه یکهزار و چهارصد به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۴ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده به‌شرح زیر اعلام‌نظر می‌گردد:

 با توجه به نامه شماره ۰۱۰۱/۱۰۱۵۸۳ مورخ ۱۹/۱۱/۱۴۰۰ رئیس هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام -که عیناً به پیوست ارسال می‌گردد- درخصوص مغایرت این مصوبه با سیاست‌های کلی نظام، مصوبه در موارد مذکور در نامه این هیأت، مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد.

این قانون چه تاثیری بر روند آزمون‌ وکالت دارد:

☑️ حذف ظرفیت‌های اعلامی برای آزمون وکالت ۱۴۰۰ و جایگزین شدن نصاب علمی یا همان قبولی با اخذ هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز آزمون یاد شده: به عنوان مثال اگر شرکت کنندگان در آزمون مزبور ۸۰.۰۰۰ نفر باشند، یک درصد آن‌ها ۸۰۰ نفر است که فرضا میانگین نمره ۶۲ را به دست آورده‌اند، حال شما با کسب فقط و فقط نمره ۴۳.۴ !! ولو با هر رتبه ای قبول خواهید شد.

☑️ اخذ نصاب نمره ۶۰ درصد موجود در آیین نامه ۱۴۰۰ (بر فرض تمکین کانون وکلا به آن) برای قبولی در آزمون وکالت ۱۴۰۰ حذف خواهد شد.

☑️ محدودیت های سنی موجود در آیین نامه ۱۴۰۰ (بر فرض تمکین کانون وکلا به آن) برای شرکت در آزمون وکالت ۱۴۰۰ هنوز بر قرار است.

☑️ کانون وکلا نمیتواند راسا و بدون مشارکت با سازمان سنجش اقدام به برگزاری آزمون وکالت نماید.

☑️ هنوز برگزاری یک بار آزمون وکالت در سال و اعلام نتایج و صدور پروانه کارآموزی وکالت ظرف شش ماه از تاریخ برگزاری آزمون، تکلیف کانون وکلاست.‌ پس اگر آزمون وکالت ۱۴۰۰ پیش از پایان امسال برگزار نشود، ممکن است ضمانت اجرای مستنکفین از ایفای این تکلیف برقرار شود یعنی محرومیت دائمی اعضای هیات مدیر کانون های وکلا از عضویت در هیات مدیره و انفصال از حرفه وکالت به مدت ۲ تا ۵ سال.

☑️ اگر اختلافات کانون وکلا و قوه قضاییه در خصوص برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰ با یا بدون رعایت آیین نامه ۱۴۰۰ هنوز برقرار باشد، قوه قضاییه می تواند راسا اقدام به برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰ نماید و نیازی به موافقت کانون وکلا ندارد. ایضا متولیان کانون‌های وکلا که بخاطر نپذیرفتن آییین نامه ۱۴۰۰، آزمون وکالت ۱۴۰۰ را برگزار ننموده اند، ۶ ماه تا ۵ سال از حقوق اجتماعی محروم خواهند شد.






جایزه ویژه حقوق دادن برتر

فرم عضویت در سامانه های اطلاعاتی رایگان داداِستان

وارد کردن فیلدهای ستاره دار اجباری است

CAPTCHA code