rr

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
موسسه آموزش عالی آزاد اندیشه سازان ( داداِستان)
نمود تخصص در حوزه حقوق یکی از اهداف عالیه ماست

آزمون وکالت , اخبار حقوقی

اعلام نتایج آزمون فوق العاده مرکز وکلا در دوشنبه31 مردادماه

اعلام نتایج آزمون فوق العاده مرکز وکلا در دوشنبه31 مردادماه

1401/05/29

حسن عبدلیانپور، رئیس مرکز وکلا قوه قضاییه خبر داد: با هماهنگی های صورت گرفته با دانشگاه آزاد اسلامی نتایج آزمون فوق العاده مرکز ان شاء الله در روز دوشنبه مورخ 1401/05/31 در سایت azmoon. org منتشر و اعلام خواهد شد

 حسن عبدلیانپور، رئیس مرکز وکلا قوه قضاییه خبر داد:

متأسفانه برخی افراد با اظهار نظرهای نسنجیده موجب شبهه‌افکنی در تفسیر قانون مذکور نسبت به معیار پذیرش مبنی بر «نمره» یا «تراز» گردیدند و همین امر موجب تضارب نظرات کارشناسی در برداشت و تفسیر قانون مذکور و ایجاد ابهام برای مجری برگزاری آزمون در اعلام نتایج گردید که نتیجه آن تاخیر در اعلام نتایج آزمون فوق العاده بود.

در نهایت با عنایت به بررسی های صورت گرفته و کارشناسی انجام شده و بررسی و تبادل نظر و مداقه در مواد ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، با عنایت به نص صریح قانون که نصاب پذیرش در آزمون‌های وکالت و کارشناسی رسمی را کسب «حداقل هفتاد درصد ( ۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱ %) حائزان بالاترین امتیاز» در سهمیه آزاد و برای مشمولان بند (چ) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه نصاب مذکور را «حداقل شصت درصد (۶۰%) تعیین نموده و باتوجه به اصل تفسیر ظاهری و قید واژه نمرات در قانون مذکور، بکارگیری نمره خام برداشت شد.

وی همچنین در خصوص تکلیف بکارگیری نمره تراز یا نمره خام مشخص شده گفت: براساس استعلام بعمل آمده و پاسخ دریافتی از سازمان سنجش، در محاسبه نمرات تراز و نرمالسازی، تعیین مقادیر پارامترهای میانگین و انحراف معیار بصورت قراردادی است و انتخاب مقادیر توسط سازمان سنجش براساس تجربه برگزاری آزمون‌های گذشته بوده و تغییر در این پارامترها در تعداد پذیرفته‌شدگان مؤثر است. بنابراین محاسبات براساس نمره تراز، فاقد شفافیت در نحوه پذیرش است و لذا به جهت اینکه این موضوع می تواند مفاسد متعددی در پی داشته باشد و حق و حقوق داوطلبان ضایع گردد، مناسب ترین و سالم ترین معیار، بکارگیری نمره خام است.

به سهم خود از بابت تاخیر ایجاد شده در اعلام نتایج از کلیه داوطلبان پوزش می طلبم. با هماهنگی های صورت گرفته با دانشگاه آزاد اسلامی نتایج آزمون فوق العاده مرکز ان شاء الله در روز دوشنبه مورخ ۳۱/۵/۱۴۰۱ در سایت azmoon. org منتشر و اعلام خواهد شد. 


حسن عبدلیان پور رییس مرکز وکلای قوه قضاییه همچنین اعلام کرد:

از سوی دیگر با عنایت به آنکه برخی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از طریق صدور و قرائت بیانیه در صحن علنی و انتشار آن در رسانه ملی، ابهاماتی را در تفسیر واژه «امتیاز» به « تراز » مطرح نمودند و اشاعه این ابهام به اذهان داوطلبان، جامعه حقوقی و افکار عمومی در کشور محتمل خواهد بود، به اتفاق آراء مقرر گردید؛ ضمن حفظ حقوق احتمالی کلیه داوطلبان آزمون فوق العاده و آزمون های وکالت و کارشناسی رسمی آتی مرکز، مراتب بر اساس اصل ۷۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور رفع ابهام و تفسیر قانون مذکور از مجلس شورای اسلامی استفسار گردد. بدیهی است، در صورتیکه استفساریه مجلس شورای اسلامی حکایت از تفسیر واژه امتیاز به معنای « تراز » در قانون مذکور داشته باشد، هیأت نظارت ضمن محفوظ نمودن حقوق مکتسبه احتمالی داوطلبان، مجددأ نتایج را بر اساس تراز محاسبه و اعلام خواهد نمود و داوطلبانی که حائز تراز مد نظر در قانون باشند، به عنوان پذیرفته شده جهت طی مراحل مقتضی به مرکز معرفی خواهند شد.

عدد ۱۰۵۱۲ نفر قبولی آزمون فوق العاده وکالت را قويا تکذیب می نمایم، منشأ این عدد که چند بار توسط رسانه ملی و نمایندگان محترم مجلس بیان شده برای ما نامعلوم است، ملاک و معیار محاسبه چه بر اساس تراز باشد چه بر اساس نمره تعداد پذیرفته شدگان به هیچ وجه حتی نزدیک به این عدد هم نمی باشد؛
نمایندگان محترم مجلس وظیفه شان قانون گذاری است که انجام داده اند و اینگونه تعیین تکلیف در تعداد جذب و پذیرش، بر خلاف قانون و دور از شأن و جایگاه قانون گذاری است. مگر می شود در قانونی که ظرفیت عددی را حذف نموده خود قانون گذار بیاید و با تعیین تکلیف برای مجری قانون، بدون هیچ قاعده ایی تعداد مشخصی را برای پذیرش تعیین کند!؟ ما به هیچ عنوان اینگونه عتاب و خطاب را بر نمی تابیم؛

سوال : در خصوص مصاحبه یکی از نمایندگان که گفته رئیس مرکز نظرش
با نظر مجلس است ؟؟؟
قوية تكذیب می نمایم اگر قرار بر بیان موضع یا نظری باشد، شخصا از طریق رسانه های رسمی و روابط عمومی مرکز اعلام می نمایم و نیازی به این قبیل نقل قول ها و شایعات نمی باشد.
.




جایزه ویژه حقوق دادن برتر

فرم عضویت در سامانه های اطلاعاتی رایگان داداِستان

وارد کردن فیلدهای ستاره دار اجباری است

CAPTCHA code