rr

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
موسسه آموزش عالی آزاد اندیشه سازان ( داداِستان)
نمود تخصص در حوزه حقوق یکی از اهداف عالیه ماست

آزمون وکالت , اخبار حقوقی

ثبت نام آزمون وکالت آغاز شد

ثبت نام آزمون وکالت آغاز شد

1402/02/13

ثبت نام آزمون وکالت آغاز شد 

ثبت‌نام آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ کانون‌های وکلای دادگستری از  امروز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و بر اساس نامه رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری تا 10 روز ادامه خواهد داشت.

مهلت ثبت‌نام داوطلبان در روز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید.

هزینه ثبت نام آزمون وکالت ۱۴۰۲ مبلغ ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده  است  و تاریخ برگزاری نیز روز جمعه ۱۳ مردادماه ۱۴۰۲ خواهد بود.

جدول زمانی و نکات مهم

  • مهلت ثبت نام : زمان شروع ثبت نام از روز چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 لغایت روز جمعه 22 اردیبهشت 1402 می باشد
  • زمان برگزاری آزمون :  13 مرداد ماه 1402 می باشد.
  • ویرایش اطلاعات ثبت نام : برای ویرایش اطلاعات از بخش مربوطه که معمولا در منوی سمت راست می باشد اقدام نمایید.
  • توجه ویژه : در طی مراحل ثبت نام از کلیک بر روی دکمه Back مرورگر خود و بازکردن بیش از یک صفحه مرورگر بر روی کامپیوتر خود جدا خودداری نمایید.
  • توجه ویژه : در صورتی که در مراحل ثبت نام در سیستم به مشکلی برخورد کردید، پنجره های مرورگر را بسته و از ابتدا مراحل ثبت نام را آغاز نمایید.
  • توجه ویژه : ثبت نام شما زمانی تکمیل گردیده که در مراحل ثبت نام از سیستم شماره پرونده 7 رقمی  و کد پیگیری 16 رقمی دریافت نمایید.
  • توجه ويژه : جهت طرح سوال مي توانيد از طريق سيستم پاسخگويي اقدام نماييد.

چه کسانی می توانند ثبت نام کنند

  • 1 : داوطلبان باید آگهی ثبت نام را به طور کامل مطالعه کرده باشند.
  • 2 : داوطلبان باید حتما شرایط مندرج در آگهی ثبت نام را داشته باشند.
  • 3 : داوطلبان بایستی سریال ثبت نام آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانون های وکلای دادگستری سال 1402 به مبلغ 4/000/000 ریال معادل چهارصد هزار تومان را از طریق سایت سازمان سنجش خریداری نمایند.
  • تذکر مهم 1: قبل از انتخاب كانون محل كارآموزي و اشتغال حتما به آگهي اختصاصي كانون ها درسايت اختصاصي آنها مراجعه كنندوازشرايط احتمالي پيش بيني شده درهركانون آگاه شوند. زيرا با توجه به مستقل بودن كانونها و ويژگيهاي اقليمي و اجتماعي آنهاشرايط اختصاصي اعلامي هر كانون براي داوطلبان ورود به آن لازم الاتباع است.
  • تذکر مهم 2: چاپ (پرينت) اسكن مدارك ارسالي توسط داوطلب بهمراه پرينت تقاضانامه ثبت نام پس از پايان ثبت نام و اخذ كد رهگيري الزامي است و داوطلب مي بايست در صورت قبولي پرينت مدارك ارسالي و تقاضانامه ثبت نام را به كانون متبوع همراه ساير مدارك تسليم نمايد.

2 -مواد امتحانی:

 این آزمون، کتبی، یک مرحلهاي به صورت تستی بوده و ضرائب دروس آن به شرح ذیل میباشد: 
ردیفنام دروسضریب
1حقوق مدنی3
2آیین دادرسی مدنی3
3حقوق تجارت2
4اصول استنباط حقوق اسلامی و متون فقه 1
5 حقوق جزاي عمومی و اختصاصی2
6آیین دادرسی کیفري2
7حقوق اساسی1

3 - شرایط شرکت در آزمون و اخذ پروانه کارآموزي وکالت:

 1-3 : براساس ماده 2 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستري مصوب سال 1376 ،داوطلبان باید داراي شرایط ذیل باشند:
 الف- تابعیت جمهوري اسلامی ایران.
 ب - اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام. 
پ- اعتقاد و تعهد به نظام جمهوري اسلامی ایران، ولایت فقیه، قانون اساسی. 
ت- نداشتن پیشینه محکومیت موثر کیفري.
 ث - نداشتن سابقه عضویت و فعالیت در گروههاي الحادي و فرق ضاله و معاند با اسلام و گروههایی که مرامنامه آنها مبتنی بر نفی ادیان الهیمیباشد. 
ج- عدم وابستگی به رژیم منحوس پهلوي و تحکیم پایههاي رژیم طاغوت.
 چ- عدم عضویت و هواداري از گروهکهاي غیر قانونی و معاند با جمهوري اسلامی ایران. 
ح - عدم اعتیاد به مواد مخدر و استعمال مشروبات الکلی .
خ- دارا بودن دانشنامه لیسانس یا بالاتر حقوق (از دانشکدههاي حقوق داخل یا خارج کشور که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوري باشد) یا دانشنامه لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوي و دانشگاهی با تایید مرجع صالح. 
تبصره 1 -کانونهاي وکلا مکلفند به منظور احراز شرایط فوق از مراجع ذیصلاح مربوطه استعلام نمایند و مراجع مزبور مکلفند حداکثر ظرف مدت 2 ماه پاسخ لازم را اعلام نمایند . 
تبصره 2 -براي اشخاصی که مطابق قانون از کارآموزي معاف هستند در صورتی پروانه وکالت صادر می شود که داراي شرایط این ماده باشند. تبصره 
3 -تبصره : مدت کارآموزي اعضاي هیات علمی دانشکده هاي حقوق نصف مدت سایر کارآموزان خواهد بود. 
4 -تبصره : اقلیت هاي مذهبی رسمی از دارا بودن شرایط مندرج در بند (ب) مستثنی می باشند. 
5 -اعتبار پروانه وکالت سه سال است و تمدید آن منوط به درخواست متقاضی می باشد. هر گاه وکیلی فاقد یکی از شرایط این قانون تشخیص داده شود، کانون موظف است موضوع و دلایل آن را به دادگاه انتظامی وکلا، اعلام و درخواست رسیدگی نماید. دادگاه مذکور پس از رسیدگی نسبت به تمدید یا عدم تمدید پروانه راي مقتضی صادر می کند. پروانه این اشخاص تا صدور حکم قطعی معتبر خواهد بود مگر در مواردي که دادگاه با توجه به ضرورت حکم تعلیق صادر نماید.
 تذکر 1 :کسانی که فاقد مدرك کارشناسی حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوي و دانشگاهی با تایید مرجع صالح بوده و فقط داراي مدارك بالاتر آن هستند حق شرکت در آزمون را ندارند؛ بنابراین از ارائه مدارك بالاتر به جز مدارك کارشناسی عنوان شده خودداري نمایند.
 تذکر 2 :دارندگان مدارك کارشناسی ناپیوسته حقوق با مدرك کاردانی مرتبط به شرط آن که واحدهاي دروس دوره کارشناسی حقوق را گذرانده باشند مجاز به شرکت در آزمون هستند.
 2-3 :براساس ماده 10 لایحه استقلال کانون وکلاي دادگستري مصوب سال 1333 ،به اشخاص زیر اجازه وکالت داده نمیشود: 
الف- اتباع خارجه. ب - قضات و مستخدمین دولتی و بلدي و مملکتی و بنگاههایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت است در حین اشتغال به خدمت بهاستثناي استادان دانشکده حقوق که اشتغال به تدریس در یکی از شعب حقوقی دارند در صورت اجازه شوراي دانشگاه. پ - محجورین و همچنین کسانی که سن آنها کمتر از 25 سال باشد. ت- محکومین به انفصال ابد از خدمات دولتی. ث - اشخاص مشهور به فساد اخلاق و تجاهر به استعمال مسکر و افیون و اعمال منافی عفت. ج- محکومین به جنایت مطلقاً و محکومین به جنحههایی که منافی با امانت و عفت و شئون وکالت است به تشخیص هیأت مدیره کانون و یا آنکه به موجب قانون مستلزم محرومیت از بعضی حقوق اجتماعی است. چ - کسانی که به اتهام جنایت یا جنحههاي مذکور در ماده فوق تحت محاکمه هستند. ح - اشخاصی که طبق حکم محکمه از وکالت محروم شدهاند.
 3-3 – شرایط سنی: پروانه کارآموزي وکالت دادگستري در حوزه قضائی استان تهران فقط به کسانی داده میشود که هنگام ثبت نام سن آنها از چهل سال تمام بیشتر نباشد و براي سایر حوزههاي قضائی پروانه کارآموزي به کسانی داده میشود که هنگام ثبتنام سن آنها از پنجاه سال تمام بیشتر نباشد. 
4-3 -اشخاصی مجاز به شرکت در آزمون و صدور پروانه کارآموزي هستند که داراي شرایط مندرج در قوانین و مقررات ناظر بر وکالت باشند.

4 – مدارك مورد نیاز جهت ثبت نام:

 1-4 -اسکن تصویر مدرك تحصیلی لیسانس یا گواهی صادره موقت از دانشگاه، منطبق با بند 2-3 و تبصرههاي آن، بدون حاشیههاي زاید و با فرمت jpg و با اندازه حدود 595 در 842 pixels و با وضوح تصویري 72 dpi.
 تبصره 1 :دارندگان مدارك کارشناسی ناپیوسته میبایست علاوه بر مدرك کارشناسی ناپیوسته، اسکن مدرك کاردانی خود را در قسمت مربوطه ارسال نمایند. 
2-4 -اسکن تصویر کارت یا گواهی پایان خدمت یا معافیت دائم بدون حاشیههاي زاید و در قالب jpg و با اندازه حدود 213 در 312 pixels و با وضوح تصویري 72 dpi. 
تبصره: دارندگان معافیتهاي تحصیلی، مربوط به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و حوزههاي علمیه و به طور کلی افراد فاقد گواهی پایان خدمت یا معافیت دائم، تحت هیچ شرایطی حق شرکت در آزمون را نخواهند داشت. 
3-4 -هزینه ثبتنام مبلغ چهار میلیون ریال (معادل چهارصد هزار تومان) تبصره: واریز هزینه ثبت نام از طریق کارتهاي بانکی عضو شبکه شتاب و سیستم برخط (آنلاین) ثبتنام اینترنتی در زمان تعیین شده در درگاه سازمان سنجش آموزش کشور و با توجه به بند 1-5 و 2-5 این آگهی و دستورالعمل مقرر انجام خواهد گرفت. 
4-4 -اسکن عکس متقاضی: متقاضیان محترم میبایست تصویر عکس خود را که در سال جاري گرفته شده باشد، در اندازههاي 4×3 جهت اسکن، بدون حاشیههاي زاید و در قالب jpg و با اندازه حداقل 200 در 300 تا حداکثر 300 در 400 pixels تهیه نمایند و حجم فایل تهیه شده نباید از 70 کیلو بایت بیشتر شود. همچنین تصویر متقاضی باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر و هر گونه منگنه باشد. تا حد امکان عکسها سیاه و سفید و یا در صورت رنگی بودن داراي زمینه سفید باشد. 
• تذکر مهم: با توجه به مشکلات بوجود آمده در آزمونهاي قبلی، درخصوص اشتباه در ارسال عکس متقاضیان، که این موضوع اکثراً براي متقاضیانی که ثبتنام آنها توسط دیگران انجام میشود رخ داده است، تاکید میگردد علاوه بر کنترل اطلاعات ثبتنامی، حتماً نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نمایید تا اشتباهاً عکس داوطلب دیگري به جاي عکس شما ارسال نگردد. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف متقاضی، فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وي رفتار خواهد شد.
5-4 -تهیه پرینت از اطلاعات ثبت نامی که از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور انجام شده است، الزامی است متقاضی باید پرینت را در صورت قبولی در آزمون به کانون مربوط ارائه کند.

جهت ثبت نام آزمون وکالت کلیک کنید




جایزه ویژه حقوق دادن برتر

فرم عضویت در سامانه های اطلاعاتی رایگان داداِستان

وارد کردن فیلدهای ستاره دار اجباری است

CAPTCHA code