rr

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
موسسه آموزش عالی آزاد اندیشه سازان ( داداِستان)
نمود تخصص در حوزه حقوق یکی از اهداف عالیه ماست

آزمون وکالت , اخبار حقوقی

عدم دریافت پیامک به معنای مردودی داوطلب نیست

عدم دریافت پیامک به معنای مردودی داوطلب نیست

1398/11/23

جزییاتی درباره پیامک‌های ارسالی به داوطلبان آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه

رامتین قانع:

عدم دریافت پیامک به معنای مردودی داوطلب نیست


 از روز ۱۹ بهمن‌ماه، برخی داوطلبان آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه پیامک‌هایی درباره احتمال قبولی و لزوم تکمیل اطلاعات خود در سامانه این مرکز دریافت کردند.

بر اساس آنچه رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه گفته است، تاکنون برای ۳ هزار نفر از ۴۷۰۰ نفری که در مصاحبه‌های شفاهی این مرکز شرکت کرده‌اند چنین پیامک‌هایی ارسال شده است.

اما ارسال این پیامک‌ها سؤالات و ابهاماتی را برای برخی داوطلبان ایجاد کرد که در ادامه می‌خوانید.

آقای قانع لطفاً بفرمایید که آیا دریافت پیامک به منزله قبولی در مرحله مصاحبه است؟

مرکز در تلاش است که بر خلاف سنوات گذشته در اعلام قبولی های نهایی تسریع شود. ما برای تعدادی از نمرات برتر آزمون (مرحله تستی و شفاهی) پیامکی ارسال کرده‌ایم که به ما اطلاعات کاملتری داده تا مرکز بتواند پیگیر استعلامات مربوطه شود.

چنانکه در متن پیامک های ارسالی اشاره شده، دریافت پیامک به منزله قبولی قطعی داوطلب نیست. زیرا ما هنوز مصاحبه نیمی از کشور را انجام نداده‌ایم. بنابراین صرفا ما برای کسانی که احتمال بیشتری می‌دهیم که این افراد مورد پذیرش نهایی قرار بگیرند چنین پیامکی را ارسال کرده‌ایم.

از آن طرف نیز ممکن است برای برخی پیامک نرفته باشد ولی آن اشخاص در فرآیند نهایی جزو قبولی‌های مرکز وکلا قرار بگیرند. پس عدم دریافت پیامک هم به معنای مردودی نیست. زیرا ممکن است نتایج استعلامات و یا مصاحبه‌های بعدی به نحوی باشد که ما از افراد دیگری نیز دعوت به تکمیل اطلاعات بکنیم. پس ممکن است کسی که پیامک دریافت کرده است قبول بشود و کسی نیز که پیامک دریافت نکرده است قبول بشود. ما فعلا مشغول انجام استعلامات مربوطه برای نمرات برتر هستیم.

برخی داوطلبان اظهار می‌دارند برایشان پیامک آمده اما قسمت تکمیل اطلاعات در سایت برایشان فعال نیست.

قاعدتاً اگر کسی پیامک را دریافت کرده باید بتواند در سایت وارد بشود و اطلاعاتش را تکمیل بکند. مگر آنکه اختلالات اینترتی وجود داشته باشد. ما بارها از دوستان شرکت کننده خواهش کرده‌ایم که برای ورود به سامانه از گوشی همراه استفاده نکنند. برای تکمیل اطلاعات به اینترنت پر سرعت نیاز است.

آیا این پیامک ها برای تمام افراد قبول شده استان ها ارسال شده یا هنوز برای برخی از استان ها ارسال نشده است؟ برنامه کمیسیون در این زمینه چیست؟

با توجه به نکات پیش گفته، ارسال پیامک برای تمام کسانی که مصاحبه شده‌اند، صورت گرفته است.

آیا اگر کسی در هیچیک از ۲۰ حوزه انتخابی قبول نشود حق او برای قبولی از بین می رود یا امکان انتخاب حوزه دیگری دارد؟

فرآیند انتخاب حوزه قضایی در آزمون مرکز وکلا شبیه فرآیند انتخاب رشته‌محل در دانشگاه‌های دولتی است. یعنی به ترتیب رتبه‌های برتر شروع می‌شود. ما این اختیار را نیز برای داوطلبین ایجاد کرده ایم که اگر در ۲۰ انتخاب اولیه پذیرفته نشدند، به مرکز این اجازه را بدهند که در آن استان (و البته در هر حوزه قضایی که مرکز در آن استان تشخیص بدهد) وی را بپذیرند. این حالت نیز ممکن است که شخصی بدون توجه به رتبه اش انتخاب حوزه کرده باشد ولیکن به خاطر این بی دقتی در هیچ یک از حوزه ها قبول نگردد.

آیا نمرات و کارنامه مرحله شفاهی اعلام می گردد؟ امکان اعتراض در این مرحله به چه صورت است؟

در تلاش هستیم که برای این مرحله نیز کارنامه‌هایی تحویل داوطلبان بدهیم تا بتواند خود را پایش بکنند. در مورد اعتراض به نمرات مصاحبه هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است. البته ما تا ۲۳ اسفند هنوز در مرحله مصاحبه قرار داریم و تا آن زمان شاید در این زمینه تصمیمی گرفته بشود که حتماً روش‌های احتمالی اعتراض را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

آقای بهادری جهرمی چندی پیش از ایجاد سامانه‌ای برای ثبت اعتراض و تصحیح حضوری کارنامه خبر داده بودند. این سامانه از چه زمانی شروع به‌کار می‌کند؟

مستحضرید که مرکز وکلا با یک ترافیک کاری بی‌سابقه‌ روبرو است. از یک سو مصاحبه حدود ۱۱ هزار داوطلب و از سوی دیگر انتخابات هیأت مدیره مراکز استانی در حال انجام و پیگیری است. با توجه به این که در زمینه نتایج آزمون تستی اطمینان داریم، قاعدتا طراحی این سامانه در اولویت اول ما نیست. دوستان ما در انفورماتیک مرکز در حال طراحی این سامانه هستند و به زودی در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم. اما من در این زمینه به داوطلبین توصیه نمی‌کنم.

پیش بینی شما درباره اتمام کامل فرآیند آزمون و اعلام نتایج قطعی چه زمانی است؟

فرآیندی که در ارتباط با مرکز است تا پایان امسال خاتمه می‌یابد. فکر می‌کنم پالایش اطلاعات و نتایج این دو مرحله را نهایتا در فروردین ماه اعلام خواهیم کرد. در تلاش هستیم تا استعلامات قانونی را به سرعت انجام بدهیم و نهایتا در بهار ۹۹ پروانه کارآموزی داوطلبین آزمون را صادر بکنیم.



جایزه ویژه حقوق دادن برتر

فرم عضویت در سامانه های اطلاعاتی رایگان داداِستان

وارد کردن فیلدهای ستاره دار اجباری است

CAPTCHA code